Altijd up-to-date. Meld je aan voor onze nieuwsbrief BreinBites.


BLOG | 02-04-2018

• Blunderen, verrekte slim! •

Door: Gertie Verreck

Recent vertelde een manager me tijdens een coachingstraject over zijn meest leerzame blunder aan het begin van zijn loopbaan. Aan het eind van een lange werkdag liep hij door de werkplaats naar huis. De werkplaats zag er slordig uit, gereedschappen niet opgeruimd… Terwijl hij zijn weg naar de uitgang vervolgde, raakte hij geïrriteerd. Hoe vaak had hij hier al opmerkingen over gemaakt? Hij had met het team toch afspraken gemaakt?

 

In zijn auto, onderweg naar huis, kreeg hij een idee: een heldere oplossing voor een nette werkplaats. ’s Avonds kroop hij achter zijn laptop en werkte het plan uit. Kant-en-klaar om de volgende dag geïmplementeerd te worden. Hij was trots: zijn teamleiders zouden nooit op dit idee zijn gekomen.

In het MT-overleg deelde de manager het plan met zijn teamleiders. Waar hij op veel enthousiasme had gerekend (het plan was immers direct uitvoerbaar), voelde hij weerstand en kreeg hij kritiek. Hoe kon dat nou? In zijn mindset hadden zijn teamleiders dit toch nooit kunnen bedenken?

 

Mindset, hoe zit dat eigenlijk?

Mindset is eigenlijk een synoniem voor de bril die je draagt. Hoe kijk jij door de wereld, naar jezelf en de mensen om je heen? In grosso modo zijn er twee soorten mindsets: de fixed en de groei mindset. In de fixed mindset ga je ervan uit dat mensen bepaalde talenten van nature in huis hebben en dat dit vaststaat. Een dubbeltje wordt geen kwartje. Het zin erin of niet. De groei mindset gaat ervan uit dat je kunt blijven leren en ontwikkelen. Talenten staan dus niet vast maar zijn ontwikkelbaar; doorzettingsvermogen en inspanning zijn veel meer bepalend voor iemands groeimogelijkheden.

Carol Dweck, grondlegger van de mindsettheorie, zegt: “In de fixed mindset ben je een mislukkeling als je fouten maakt. Vanuit de groei mindset ben je aan het leren als je een fout maakt.”

 

Schone brillenglazen

Terug naar de manager. Vanuit zijn positie had hij zijn plan kunnen doorzetten, draagvlak of niet. Het was toch een verrekte goed idee. Hij besloot echter anders. Tijdens het overleg met de teamleiders gaf hij aan de situatie verkeerd te hebben ingeschat: “Ik realiseer me dat ik me bemoei met zaken waar jullie veel beter in thuis zijn”, zo zei hij. En dus vroeg hij de teamleiders hoe zij de situatie wilden aanpakken. Wel stelde hij een belangrijke voorwaarde: de werkplaats moest beter zijn opgeruimd.

De teamleiders kwamen samen met hun teams tot een prima aanpak. Ik vroeg hem: "Wat maakt ’t dat je deze situatie als een blunder ziet?" Hij reageerde heel eerlijk: “Mijn kijk op mensen was vaak wat donker. Ik was soms overtuigd van hun onkunde of onvermogen. Onterecht! Ik heb geleerd dat ik soms even mijn brillenglazen moet poetsen en mijn oordeel moet uitstellen.”

 

Goed nieuws

Wat kunnen we leren uit de casus van de manager? Een mindset is ontwikkelbaar en zelfs meetbaar: je kunt meten in hoeverre je op diverse gebieden beschikt over een groei of fixed mindset. Het BCL Instituut helpt je met workshops, opleidingen en trainingen jouw mindset te ontwikkelen. 

Regelmatig een lekkere breinsnack in je mailbox? Meld je aan voor onze periodieke nieuwsbrief BreinBites.




• Meer blogs, nieuws & inspiratie •

[NIEUWS]

Lancering website www.brokkelbrein.nl

Speciaal voor het onderwijs een website met alle info over het voorkomen van een brokkelbrein, met kennisbank en mooie workshops!

Lees verder

[BLOG]

Even netflixen? Of toch liever een wandeling maken?

Dit zijn de guilty-brokkelbrein-pleasures van de BCL-associés (en dit doen ze om weer in focus te komen).

Lees verder

[IN DE MEDIA]

Veiligheidsregio Fryslân bouwt aan gezamenlijk brein-referentiekader

Christiaan Bruggen, opleider bij de Veiligheidsregio Fryslân, mag zich sinds het voorjaar 2018 BCL Professional noemen. Hij rondde met succes de vijfdaagse BCL professional opleiding af. Enthousiast ging hij aan de slag om trainingen binnen zijn organisatie met een nieuwe breinbril op te herontwerpen. Maar daarin wilde hij zijn team graag meenemen. Daarom vroeg hij het BCL instituut om incompany de training 6 Breinprincipes: maak je trainingen of lessen leuker én effectiever te verzorgen. Missie geslaagd? We vroegen Christaan naar de ervaringen van hem en zijn team.

Lees verder
Copyright © 2024 BCL instituut