Monique de Boer
Over Monique de Boer
Fascinatie voor het brein
Monique heeft al sinds de middelbare school een fascinatie voor leren leren: “Ze wilde graag naar het vwo om daarna te kunnen studeren. Maar merkte dat leren bij haar anders werkte dan bij vriendinnetjes. Ze móest zichzelf wel leren leren.” Die tomeloze nieuwsgierigheid naar en drive voor leren heeft ze nog steeds. Het is een rode draad in haar professionele carrière. De maakbaarheid van het brein is wat haar betreft de mooiste leertheorie die er bestaat. Kennis over de werking van het brein zorgt er bovendien voor dat leren écht leuker, sprankelender, origineler en gemakkelijker wordt. Daar zegt toch niemand nee tegen?”
“Van begeleiding van studenten en docenten tot het ontwikkelen van leiderschapsprogramma’s in het bedrijfsleven; ze merkte steeds weer dat leren leren kracht, zelfvertrouwen en resultaat geeft”.
Aanpak en highlihts
Leren reflecteren werd een nieuwe fascinatie, mede gevoed door haar supervisie-opleiding. Tijdens haar studie Pedagogiek ontdekte ze dat ze intelligentietests niet zo waardevol vond. “Ze keek veel liever naar de ontwikkelingsmogelijkheden. Wat kan een kind wel en – vooral – wat kan een begeleider daarin betekenen? Niet voor niets is ze afgestudeerd op het thema metacognitie.” In verschillende functies op de Universiteit van Utrecht heeft ze haar scherpe blik en analytisch vermogen ontwikkeld waardoor ieder programma inhoudelijk tot in de puntjes klopt. “Deelnemers merken feilloos of een programma echt klopt; een goed opgebouwd programma geeft rust en houvast”.
Monique bleef zichzelf ontwikkelen, geïnspireerd door een uitspraak van haar vader: “Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik niets weet.” Ze besloot als trainer en programma-ontwerper in het bedrijfsleven te gaan werken. “Daar ontdekte ze dat haar liefde voor didactiek, mooie effectieve trainingsprogramma’s, wetenschap en leertheorieën niet door iedereen wordt gedragen. En dat is het mooie van het werken met breinkennis: daar komt alles samen: gedegen (wetenschappelijk) onderbouwde trainingsprogramma’s én opleidingen én een ontwikkelingsgerichte benadering die voor iedereen toegankelijk en toepasbaar is.
Haar sterke betrokkenheid en intuïtieve vermogen maken dat deelnemers steeds weer geraakt worden. Ze heeft een scherp oog voor detail en weet naadloos de inhoud aan te laten sluiten bij de dagelijkse praktijk van deelnemers.
Highlights
Monique schreef als co-auteur het boek Breindidactiek en stond mee aan de wieg van het BCL Instituut