Wij hebben nieuwe prikkelende breinvitaliteitskaartjes. Download ze hier!

Wij hebben nieuwe prikkelende breinvitaliteitskaartjes. Download ze hier!

Masterclasstraject: ontwikkel je medewerker met breinkennis

Een meerdaags traject voor beginnend en ervaren leidinggevenden die hun inzichten en skills voor het begeleiden van medewerkers willen uitbreiden.

Iedere medewerker is anders, vraagt een andere aanpak, heeft een andere leerbehoefte, een andere ontwikkelbereidheid, een andere motivatie… Zoveel mensen, zoveel wensen. Maar juist die variatie maakt leidinggeven niet bepaald een piece of cake. In deze tweeënhalf daagse masterclass (of bootcamp van vijf dagdelen) vergroten deelnemers hun competenties op het vlak van ‘ontwikkelen van medewerkers’.

Hoe herken, begeleid en stimuleer je leerbehoeften in een team? Hoe ontwikkelbaar vind jij je medewerkers en jezelf? En, welke ontwikkeling vind jij van belang? Hoe leer jij van fouten? En hoe stimuleer en motiveer je medewerkers vanuit jouw voorbeeldrol? Het zijn allemaal vragen waar deelnemers in deze interactieve, praktijkgerichte masterclass mee aan de slag gaan. Ze krijgen tools aangereikt om leren en ontwikkelen leuker en effectiever te maken. Ze ontdekken hoe waardevol het maken van fouten (en het leren ervan) is. En dat alles op een stevig fundament van breinkennis.

Voor wie?

Dit traject is ontwikkeld voor ervaren en beginnend leidinggevenden die hun inzichten en skills voor het begeleiden van medewerkers willen uitbreiden.

Programma

Masterclass 1: Breinleiderschap en de ontwikkeling van medewerkers

Als leidinggevende wil je je medewerkers in ontwikkeling krijgen en houden, in de juiste richting en liefst ook nog op een prettige manier; een manier die bij jou past. Breinleiderschap (de ASOOO® benadering) helpt hierbij en staat centraal in deze eerste masterclass. Deelnemers ervaren dat overtuiging over iemands ontwikkelbaarheid de sleutel naar succes kan zijn. Daarnaast leren ze aan de ‘beloningsknoppen’ in het brein te draaien (autonomie en status) waardoor dopamine ontstaat en het brein van medewerkers meer openstaat voor ontwikkeling.

Tijdens deze eerste dag leren deelnemers hoe ze medewerkers kunnen stimuleren om te ontwikkelen en nieuwsgierig te zijn/worden naar eigen kansen en mogelijkheden. Thema’s die de revue passeren:

  • Plasticiteit van het brein.
  • Afleren versus omleren.
  • De drie breinelementen die centraal staan bij verandering; het denkbrein, het emotiebrein en het gewoontebrein.
  • Spiegelneuronen en de impact van voorbeeldgedrag.
  • Eigen mindset (fixed of groei) ten aanzien van leren en ontwikkelen en de effecten hiervan op anderen.
  • Stimuleren van leerbaarheid en leermotivatie van medewerkers.
  • Autonomie en status als factoren die ontwikkeling stimuleren.
  • Het vergroten van impact als leidinggevenden met behulp van breinvriendelijk feedback.

Masterclass 2: Effectiever leidinggeven en coachen met de 6 breinprincipes

De 6 breinprincipes (focus, herhalen, voortbouwen, creatie, zintuiglijk rijk en emotie) kunnen coachings- en begeleidingstrajecten een flinke boost geven. Deelnemers krijgen tijdens deze tweede masterclass een verdere inkijk in het brein en ze leren hoe ze de 6 breinprincipes kunnen toepassen in hun dagelijkse praktijk als leidinggevende. Aan welke ‘breinknoppen’ kunnen ze draaien? Zo wordt coaching of begeleiding niet alleen leuker, maar ook uitdagender en effectiever! Met behulp van de 6 Breinprincipes kunnen leidinggevenden namelijk op een prikkelende manier de ontwikkeling, het leerrendement én de motivatie van medewerkers beïnvloeden.

Thema’s die de revue passeren:

  • Kennismaking met 6 Breinprincipes en toepassing ervan.
  • Concrete tips, handvatten en werkvormen om de breinprincipes direct in begeleiding en coaching van medewerkers in te zetten.

Masterclass 3: Breinleiderschap en teamvorming

Tijdens deze laatste masterclass maken we een expliciete koppeling van de behandelde breinkennis en ervaringen met het model van situationeel leidinggeven. Hoe kun deelnemers bijvoorbeeld medewerkers taakgericht sturen met behoud van autonomie en de eigen status? Daarnaast maken we een koppeling tussen breinkennis en de diverse rollen in het leidinggeven (onder andere coachen, mentoring en aansturen).  

Thema’s die de revue passeren:

  • Terugblik op de verbinding tussen theorie en praktijk.
  • Situationeel leiderschap gekoppeld aan breinleren
  • Aan de slag blijven met de eigen ontwikkeling en die van medewerkers.

Details

Informatie aanvragen

Ervaringen

Aanpak en ervaringen
Het traject kenmerkt zich door een sterk interactief karakter. Je gaat met de aangeboden kennis en elkaar aan de slag om het geleerde toe te passen op jouw eigen leiderschap. Het is daardoor een erg praktisch traject. Enkele uitspraken van eerdere deelnemers aan dit traject:

“Ik heb een andere benadering van en kijk op leiderschap gekregen.”

“Ik vond het erg interessant om breinkennis te koppelen aan leren en ontwikkelen.”

“Het traject vond plaats in een prettige en open sfeer, met humor en veel energie. Ik vond het heel prettig om ervaringen te delen en te sparren met collega’s.”

Hoe ervaren deelnemers onze programma's?

Ontdek de impact