Wij hebben nieuwe prikkelende breinvitaliteitskaartjes. Download ze hier!

Wij hebben nieuwe prikkelende breinvitaliteitskaartjes. Download ze hier!

Breinbootcamp: in 4 workshops naar leuke en meer effectieve trainingen en programma’s

Theorie en praktijk gaan hand in hand in deze bootcamp voor opleiders, trainers en docenten. Met vers opgedane breinkennis gaan ze aan de slag om lessen direct te transformeren.

Breinbootcamp: in 4 workshops naar leuke en meer effectieve trainingen en programma’s

  • Deelnemers leren hoe ze – gefundeerd op breinwetenschap – lessen of trainingen verder kunnen bijschaven en verbeteren. Programma’s worden leuker en beter;
  • maken kennis met aan schat aan nieuwe, prikkelende en beproefde werkvormen. Waarom niet een ‘rap’ maken in de les? Of laat de hersenen van leerlingen kraken door de inzet van een puzzelopdracht;
  • gaan – nog tijdens de workshops – met die nieuwe inzichte en werkvormen aan de slag, door ze te integreren in eigen lessen en trainingen;
  • ontwikkelen een gezamenlijke breintaal. Dit helpt om in de toekomst, samen, ook nieuwe lesstof of trainingsmateriaal breinproof te maken. 

In het kort

Ja maar… Ik zit vast aan lesmethoden. Het is een veelgehoorde reactie van docenten, als we het thema ‘breinleren’ introduceren. Onze reactie is steevast hetzelfde: elke methode biedt ruimte om er een breinproof twist aan te geven. Het is aan jou om die ruimte te pakken. Een ding is zeker: breinproof lessen zijn leuker (voor de leerlingen, maar ook voor jou), de motivatie van leerlingen schiet als een raket omhoog en de lesstof blijft beter plakken.

Programma

Deze breinbootcamp bestaat uit een serie van vier workshops waarin deelnemers hun (deel)lessen opnieuw vormgeven. Theorie en praktijk gaan hand in hand. In elke workshop presenteren we een nieuw theoretisch kader (gebaseerd op de 6 Breinprincipes en de ASOOO®-benadering), waarna deelnemers het geleerde direct transformeren naar concrete lesstof.

Om het brein van leerlingen open te kunnen zetten voor leren en veranderen (om de nieuwsgierigheid en motivatie van leerlingen te prikken) leggen we deelnemers onder andere de volgende vragen voor:

  • Hoe krijg ik die leerling met weinig zelfvertrouwen in beweging?
  • In hoeverre geloof ik in de ontwikkelbaarheid van mensen (kan iemand van een dubbeltje een kwartje worden)?
  • Hoe beïnvloedt mijn eigen mindset de ontwikkeling van mijn leerlingen?
  • Hoe geef ik op een goede manier feedback, zonder dat leerlingen direct de hakken in het zand zetten?
  • Hoe kan ik – door aan de autonomie- en statusknoppen te draaien – ervoor zorgen dat mijn leerlingen meer open staan om te leren?
  • Hoe vergroot ik met breinkennis de leermotivatie?

De 6 Breinprincipes van het BCL Instituut zijn onmisbare ingrediënten in een recept voor succesvolle lessen. Focus, herhalen, voortbouwen, emotie, creatie en zintuiglijk rijk… Het zijn de smaakmakers in elke les. Hoe ze deze smaakmakers kunnen toepassen (met de juiste dosering), dat leren de deelnemers tijdens de workshops. In elke workshop komen een tweetal breinprincipes aan de orde, waarna we direct in de praktijk duiken. Ook een breed scala aan interactieve werkvormen passeren de revue. 

Voor wie?

Deze breinbootcamp is bij uitstek geschikt voor docenten, trainers en opleiders in het onderwijs, maar zeer zeker ook in het bedrijfsleven. We passen de inhoud aan, aan het type organisatie en wensen. 

Details

Online inschrijven

Ervaringen

Leermotivatie positief beïnvloeden
Wij hebben een heel concreet resultaat behaald met het BreinAtelier: lessen voor leerlingen die door de deelnemende docenten zelf zijn ontworpen met hulp van de 6 BCL breinprincipes. Docenten en leerlingen vinden het leuk om met die brein-materie aan de slag te gaan. De reacties op die lessen zijn erg positief. Mooi meegenomen is natuurlijk dat we hierdoor de leermotivatie en ‘mindset’ van de leerlingen positief beïnvloeden. Hulda Möller van het BCL Instituut wist erg goed in te spelen op de leerbehoeften van de deelnemende docenten en het resultaatgericht te houden. Al doende lerend hebben de docenten hier ook wat aan voor de vormgeving van hun reguliere lessen en begeleiding. De 6 BCL breinprincipes staan ondertussen ook opgenomen in de leervisie van onze school. Komend schooljaar starten wij weer een groep.

– Theo Herman, Tessenderland School (mavo en voorbereidend mbo) –

Hoe ervaren deelnemers onze programma's?

Ontdek de impact